Vijeće roditelja Kantona Sarajevo održalo je tematsku sjednicu pod nazivom ”Deset godina eksterne mature – slavimo jubilej ili očekujemo propast”.
Eksterna matura obrađena je sa više aspekata. Predstavljena je retrospektiva eksterne mature u smislu da 10 godina kasnije eksterna matura u obliku u kojem je održavana do sada nije ispunila ni cilj ni svrhu. Svi pristuni su se složili da znanje koje je učenicima pruženo za vrijeme pandemije nije adekvatno i imalo je niz manjakvosti u smislu mogućnosti usvajanja istoga metoda rada i samog učešća svakog aktera pojedinačno i nastavnika i djece u odnosu na pandemiju.
Pored članova VRKS, sjednici su prisustvovali resorna ministrica Naida Hota-Muminović, predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja KS Saudin Sivro, direktor nevladine organizacije Step by step Nedim Krajišnik, te tim za provođenje eksterne mature nadležnog ministarstva, kao i predstavnici udruženja direktora osnovnih i srednjih škola KS.
Obrađen je i pravni aspekt gdje je VRKS jasno ukazalo na pogrešnu primjenu Zakona o osnovnom obrazovanju po pitanju kataloga koji su objavljeni, saopćeno je iz VRKS.
U okviru sjednice video linkom prisutnima se obratila Nermina Vehabović Rudež – psiholog, psihoterapeut i relitentni terapeut, koja je ukazala na stres sa kojima se djeca suočavaju, te naglasila da bi provođenje eksterne mature, u obliku kao do sada, imalo veliki uticaj na mentalno zdravlje djece.
VRKS predstavilo je anketu u kojoj je jasno iskazan stav roditelja o neodržavanju eksterne mature u ovoj školskoj godini.
Na sjednici doneseni su i zaključci koje je usvojio UO VRKS.
Eksterna matura jasno je ukazala u proteklih 10 godina da je preslikana klasična, “mala matura”, koja je ukinuta u svim evropskim zemljama još 60-tih godina prošlog vijeka. Vijeće roditelja jeste za eksternu evaluaciju znanja, ali onu koja ima svrhu i cilj, a to je praktična primjena znanja kojom se utvrđuje funkcionalna pismenost djece. Sve dosadašnje eksterne mature, njih osam, provedenih u osnovnim školama nisu dale rezltat niti opravdale postojanje u ovome obliku. Vijeće roditelja zahtijeva od nadležnog Ministarstva evaluaciju učeničkih postignuća koja neće ići na štetu učenika nego će biti rezultatom njihovih pobošljanja u što skorijoj budućnosti, zaključeno je.
U tom smislu Vijeće roditelja smatra da eksterna evaluacija školske godine 2021/2022 mora biti presjekom stanja samo i isključivo s ciljem smanjenja nivoa stresa. Jedan od načina je da presjek stanja školske 2021/2022 godine ne utiče u postoku od 30 posto prilikom upisa u srednje škole. Obaveznim se smatra evaluacija postignuća i poboljšanja stanja u budućnosti.
Na sjednici je zaključeno da je Ministarstvo odgoja i obrazovanja nizom aktivnosti prekršilo pozitivne zakonske akte koji uređuju pitanje eksterne procjene znanja.
Anketa provedena među roditeljima o realizaciji eksterne mature nije pritisak roditelja na donosioce odluka, nego je pokazatelj brige roditelja za djecu. Ovdje se prvenstveno smatra da nejednaki uslovi u vrijeme nastave na daljinu i različiti pristupi obrazovanju, metodama rada i pripremama za eksternu maturu jasno ukazuju da se ona u ovom obliku, u ovim okolnostima pandemije i u školskoj 2021/2022 godini ne smije desiti, zaključeno je na sjednici.