Povećan broj uvezenih električnih vozila u BiH, raste i broj električnih punionica

Povećan je uvoz električnih automobila u BiH u toku prošle godine, a bilježi se i određeni napredak kada je riječ o izgradnji infrastrukture za njihovo punjenje.

Tokom 2023. godine, prema indirektnim podacima Uprave za oporezivanje BiH, uvezeno je 240 električnih automobila, dok ih je godinu ranije u BiH stiglo 69. Vrijednost uvezenih električnih vozila, uključujući i dadžbine, lani je bila oko 18,6 milijuna KM.

Kada je riječ o hibridnim vozilima za njih su vlasnici izdvojili oko 97,6 milijuna KM, a uvezeno ih je prošle godine 1.512, od čega 1.150 novih i 362 polovna vozila. Godinu ranije, 2022. u BiH je uvezeno 610 hibridnih vozila.

Za razvoj elektromobilnosti neophodan preduslov je infrastruktura za punjenje vozila na električni pogon. U razvijenim zemljama elektromobilnost se potiče kako kroz aktivnosti na uspostavi regulatornog okvira, koji uključuje i odgovarajuće poticaje za nabavu i korištenje električnih vozila, tako i kroz gradnju infrastrukture za njihovo punjenje.

Haris Muratović, brand manager, ocijenio je da je infrastruktura za punjenje električnih vozila u BiH znatno neuspješna u usporedbi sa situacijom prije godinu ili dvije.  

– Imamo već 320 punjača u Bosni i Hercegovini, od toga je nekih 15-ak bržih punjača, a dva od tih 15 su oni super brzi, 150 kW. Da bi se dodatno unaprijedila ta infrastruktura potrebno nam je više ovih super brzih punjača i to na nekih desetak lokacija u BiH koje su na brzim cestama, autoputevima, blizu granica i koje će povezati kompletnu državu. Mi kao kompanija Porsche BH radimo upravo na tome – naveo je Muratović.

Ove godine planiraju instalirati još dvaili tri super brza punjača, a 2025. barem još pet super brzih punjača i na taj način će, kako je rekao, kad je riječ o njihovim aktivnostima, zaokružiti prvu fazu u vezi broja potrebnih brzih punjača.

– Samim tim će i svijest ljudi postajati malo naklonjena električnim autima jer je to definitivno jedan od velikih izazova. Više nije toliko ni cijena auta, koliko sama infrastruktura – dodao je Muratović.  

Za razvoj elektromobilnosti u BiH od velike je važnosti i pokretanje domaće proizvodnje pametnih punionica za električna vozila na bazi savremenih rješenja, na čemu već rade pojedine firme.

– Mislim da to ima smisla jer nije toliko komplicirano kada govorimo o takozvanoj sporoj kazni, ali je za brže kazne to malo veći poduhvat. Za ove takozvane spore AC kaznenice, kojih je u svijetu 90 posto, kad gledamo omjer brže i spore, to definitivno ima smisla – naveo je Muratović.

Ključan element, kako je dodao, jeste i softver koji pruža mogućnost naplate punjenja što kod nas još, koliko mu je poznato, nitko nije razvio. Muratović smatra da i tu postoji mogućnost da neka domaća softverska kompanija razvije vlastitu aplikaciju za naplatu punjenja.

Promicanje električne energije u prometu je važno jer je ovaj sektor jedan od ključnih izvora zagađenja zraka, posebno urbanih centara. Važan razlog za promicanje elektromobilnosti vezan je i zbog činjenice da nafta s oko 90 posto sudjeluje u zadovoljenju energetskih potreba tog sektora, te se na taj način nastoji smanjiti ovisnost o tom uvoznom resursu.