Priču o najvećem zločinu nakon Drugog svjetskog rata u Europi, o srebreničkom genocidu, koju je pripremala za velike ekrane širom svijeta naša hrabra rediteljka Jasmila Žbanić neće moći završiti do 11 jula, dana kada se u Potočarima ukopavaju žrtvetve. Razlog je pandemija korona virus. Nije to jedini projekat koji je korona virus zaustavio. Ali generalno gledajući bh. kinematografija je „na koljenima“ zadnjih deset godina.
Filmska industrija je stala otkako je sredinom marta stanovništvu naređeno da ostane u svojim kućama. Film koji se godinama čekao, za koji je trebala posebna hrabrost. Film o genocidu u Srebrenici, naše rediteljke Jasmile Žbanić zbog pandemije neće moći biti završen kako je planirano 11 jula.
“Mi smo zaustavljeni u trenutku kada smo radili zadnju verziju montaže i naša želja da film bude pokazan 11. Jula. Sada se ne može ostvariti, sad će se sve pomjeriti. Još uvijek ne možemo ući u Rumuniju i Poljsku gdje nam je laboratorija. Sve se pomjera. To donosi naravno velike poteškoće i nove troškove i potpuno rušenje planova, ali je tako u cijeloj fimskoj industriji”, kazala je Žbanić.
I nagrađivani bh. reditelj Pjer Žalica zaustavljen je u svojim projektima.
“Ja sam lično imao dvostruku situaciju. Jedan film završavam, a drugi da počinjem snimati. Ovaj koji završavam ću završiti tek sada, ukoliko ovo novo razbuktavanje ne zaustavi taj process, dakle sa neka dva mjeseca zakašnjenja, i to zahvaljujući što radim tonski miks u Sarajevu. Da radim negdje vani to bi bilo nemoguće. Ovaj drugi film koji sam trebao početi raditi u avgustu moraću prolongirati za najmanje šest mjeseci”, kazao je On.
Istina je da je Covid zaustavio proizvodnju filmova koji su bili planirani za ovu godinu pa i film poznatog reditelja Srđana Vuletića radnog naziva “Gym”. Međutim, jos važnija istina je da BiH zapravo ima krizu u proizvodnji filmova već dugi niz godina a rješenja nema.
“Mi već godinama se trudimo da uspostavimo dijalog s nekima iz vlasti na bilo kom nivou po principu. Znači taj dijalog bi trebao biti baziran na vrlo jasnim činjenicama, da uložite jednu marku i da vam se vrate tri. Zbog čega je to nekome problem ja ne znam”, rekao je Vuletić
Za razliku od nas, svaka zemlja ima način kako da pomogne svojoj filmskoj industriji.
“Međutim, ono što je razlika u evropskom kontekstu je naprimjer, da Austrija daje svojim filmskim radnicima 25 miliona eura pomoći. Njemačka podržava svoje filmske radnike sa ogromnim sumama. Samo slobodnim umjetnicima je Njemačka uplatila pet hiljada eura u prvom mjesecu Covid-a”, istakla je Žbanić.
“Mi da imamo kinematrografiju da može raditi filmove oslonjeni na vlastita sredstava, na vlastitu fondaciju, na vlastite izvore iz industrije vjerovatno bi bili u boljoj situaciji”, kazao je Žalica.
I zato se, kako tvrdi Žalica, moramo oslanjati na vanjsku produkciju. Jednostavno, dijalog sa vlasti, godinama nije pronađen.
Osim što kod nas sistem nije uređen i korona je doprinijela svoje. Krizi se ne nazire kraj.
“U zemljama u kojima postoji svijet o filmu ta kriza će proći medjutim za BiH ovo može biti zaista potpuni Nokaut”, kazala je Žbanić.
Nerminka Emrić, TVSA