DNEVNIK TVSA/Roba i dalje blokirana u Pločama, a Željeznice Federacije svakodnevno gube stotine hilljada maraka
Za saniranje željezničke pruge na području Jablanice, koja je oštećena u nedavnim poplavama, trebat će dva do tri mjeseca, navode iz Željeznica FBiH. Osim ovom javnom preduzeću koji svaki dan bilježi velike gubitke, zastoj u prometovanju prugom donosi i nove probleme u poslovanju Luke Ploče, ali i kompanija u središnjem dijelu Bosne i Hercegovine.
Štete koje trpe Željeznice Federacije uzrokovane prekidom željezničkog saobraćaja na dnevnom osnovu iznose 280.000 maraka. Međutim indirektne štete po komitente ovog javnog preduzeća ali i privredne subjekte kako u BiH tako i van granica naše zemlje su znatno veće. Ova situacija pokazuje da je južni dio pruge na relaciji Sarajevo – Mostar žila kucavica za bh. privredu. Alternativni pravci postoje, međutim sve to košta mnogo više u odnosu na željeznički transport.
–Trećinu svog robnog prevoza Željeznice ostvaruju na ovoj dionici, mi smo dnevno prevozili između 6,5 – 7.000 tona robe. Jedna željeznička kompozicija teretna zamjenjuje stotinu kamiona na cesti, samim tim možete vidjeti koliko je važno da se ovo uspostavi čim prije jer bi to dovelo do rasterećenja željeznica odnosno naših ,a komiteti bi dobijali svoju robu kao i do sada – istakao je Samir Kadrić, savjetnik za informiranje predsjednika Uprave Željeznica FBiH.
Zabrinuti su i u Luci Ploče jer željeznički koridor kroz BiH bio im je glavni pravac prema ostatku Evrope. Godišnje u ovu luku uplovi oko 430 brodova.
–Dio roba ide za BiH, dio roba je u tranzitu, svaka luka je na kraju dana naslonjena na Željeznicu i primarno tako svoju robu transportuje iz luke i ovo je kao da vam je neko odsjekao i ruke i noge – poručio je Hrvoje Livaja iz Luke Ploče.
A u Pločama trenutno oko 400.000 tona robe čeka na daljnji transport.
–Mi transportujemo robe iz Luke Ploče za Srbiju, za potrebe njihove elektroprivrede tako da taj regionalni i međunarodni značaj također je od velike važnosti i utiče na brzinu upostavljanja nesmetanog saobraćaja na ovoj dionici – istakao je Samir Kadrić.
Koliko privredni subjekti trpe pokazuje primjer je i kompanija ArcelorMittal Zenica koja je jedna od 11 komitenata Željeznica. Koks je njihova ključna sirovina za proizvodni proces, a njegovo dopremanje sada postaje ozbiljan izazov.
–Kao što je GIKIL, naš glavni dobavljač koksa obznanio, oni već trpe posljedice ove situacije, smanjujući svoje kapacitete proizvodnje. Trenutno se vrši transport putem kamiona, što za nas znači povećane troškove transporta. Također, naš novi brod koksa je na putu za Luku Rijeka i to će nam povećati troškove prijevoza i vrijeme isporuke. Što se tiče isporuke naših gotovih proizvoda, naši kupci u Bosni i Hercegovini također su suočeni s izazovima u transportu te, kao i mi, traže alternativne rute i opcije isporuke – navode u saopštenju.
Predstavnici federalne Vlade imaju stalne sastanke sa predstavnicima željeznica iz Federacije, ali i Republike srpske koji su spremni poslati dio stručne ekipe koja će pomoći u rekonstrukciji. Veliku ulogu igrat će i javna preduzeća Ceste i Autoceste Federacije BiH.
–Ceste i autoceste koji će raditi taj nasip su dužni da osiguraju komunikaciju na M17 – mislim da ćemo to iskoristiti na način da to iskoristiti da malo izmjestimo trasu na onaj prostor koji postoji tamo kako bi se moglo nesmetano raditi na nasipu – naravno to će sutra kad se sve završi onda moći da ostane nekakvo odmorište stajalište, jer će se vratiti na ovu staru dionicu – poručuje premijer Vlade Federacije BiH, Nermin Nikšić.
Sve ovo nameće pitanje – da li će Željeznice Federacije uspjeći izbjeći potencijalnu dubiozu ukoliko pruga ne bude što prije sanirana. Procjene su da bi njena rekonstrukcija trebala koštati približno 5 miliona maraka.